Dacă ești antreprenor sau viitor antreprenor în România, este important să știi la ce să te aștepți când vorbim despre piața muncii și schimbările prin care a trecut aceasta în contextul ultimelor generații, cât și a pandemiei. Iar aici discutăm despre câțiva factori care stau la baza acestor schimbări: majorările salariale care nu țin pasul cu inflația, dezvoltarea galopantă a tehnologiei și necesitatea adaptării companiilor la aceasta, un mediu politic incert, cursul societății prin posibile și viitoare pandemii, cât și atenția acordată tot mai mult diversității, echității și incluziunii profesionale.
Publicația Wall-Street.ro a consultat opiniile specialiștilor din zona Resurse Umane și au scos în evidență o serie de aspecte bune de avut în vedere.
1. Unde duce procesul accelerat al automatizării și digitalizării?
Raluca Peneș, HR Manager Smartree consideră că tool-urile de automatizare și inteligență artificială pot avea doar un parcurs în creștere în acest moment, indiferent de domeniul de activitate. Integrarea tool-urilor va duce la dispariția unor joburi pentru cele de casier sau operator call-center, iar rolul interacțiunii umane va deveni din ce în ce mai important. Din punct de vedere al skill-urilor căutate, abilitățile de tip soft și competențele digitale vor fi la mare căutare.
2. Munca remote sau hibrid rămâne în preferințe
Anul în curs este deja și va fi în continuare marcat de preferința pentru munca remote, dar și de cea în regim hybrid. În acest sens, companiile sunt nevoite să pună accent mai mare pe adaptabilitatea angajaților în cadrul companiilor, cât și pe o comunicare internă eficientă și transparentă, în vederea substituirii distanțării fizice. De asemenea, și sănătatea emoționalăa a angajatului va reprezenta și anul acesta o preocupare majoră a organizațiilor, în contextul muncii remote. De cealaltă parte, dacă vorbim despre munca în regim hibrid, printre principalele obiective ale angajatorilor vor rămâne grija mult mai mare față de sănătatea fizica a angajaților care vor merge la birou un anumit număr de zile pe săptămână, precum și găsirea unui mix optim între orele lucrate de acasă și cele lucrate de la birou.”, mai spune Raluca Peneș, HR Manager Smartree.
3. Creșterea cererii forței de muncă implică dezvoltarea programelor de formare
Un efect al pandemiei simțit în toate domeniile și sectoarele pare să fie necesitatea companiilor de a avea rolul de formator, având în vedere multitudinea de schimbări ale rolurilor, cât și creșterea cererii de forță de muncă. În acest fel, companiile vor fi nevoite să investească în programe de formare și dezvoltare a angajaților, conform Sorinei Donisa, CEO Apt Prohuman.
4. Programe creative de retenție și engagement
Munca remote implică și o schimbare de optică asupra locului de muncă din partea angajaților, deoarece începe să fie perceput nu doar ca o sursă de venit, ci și ca parte din viața angajatului. În acest sens, angajatorii sunt nevoiți să implementeze programe creative în vederea retenției și a engagementului angajaților. Prin urmare, recompensele sau pachetele de beneficii nu vor mai fi singurele instrumente de retenţie a angajaţilor, ci va fi nevoie sǎ fie luate în considerare o serie de alte variabile precum mediul de lucru, nevoile individuale ale angajaţilor, aşteptǎrile acestora în legǎturǎ cu locul de muncǎ, nevoile de dezvoltare şi echilibrul work-life balance.”, spune Cǎtǎlin ILIE, Recruitment & HR Operations Manager, Agenţia de Servicii Professional.
6. Fluctuații mai mari de personal
Piața muncii în 2022 este caracterizată de fluctuația mare de personal, cât și de deficitul de personal. După o perioadă în care fluctuația de personal a fost încetinită pe fondul instabilității economice, angajații au devenit mai dornici să facă o schimbare. „Acestă dorință de schimbare fie exista înainte de pandemie, dar din cauza situatiei sanitare nu a putut fi manifestată, fie a venit odată cu lucrul în regim remote sau hibrid, când angajații au devenit mult mai deschiși în a accepta interviuri.”, spune Raluca Peneș, HR Manager Smartree.
”Modul de lucru hibrid devine tot mai mult o normalitate, fiind preferat de majoritatea candidaților si angajaților. Vom asista la o fluctuație de personal ridicată care va fi intensificată de ușurința cu care candidații pot să facă o schimbare de carieră, încurajată tocmai de acest mod de lucru hibrid.”, spune Sorina Donisa, CEO APT Prohuman
7. Salary on demand
Lipsa forței de muncă a determinat angajatorii să apeleze la măsuri din ce în ce mai creative, menite să atragă personalul, printre care și conceptul de „salary on demand”. Acest lucru permite angajaților să își acceseze oricând salariul pentru zilele deja lucrate, fără să mai fie nevoiți să aștepte ziua de salariu.
„Această tendință nou apărută pe piața muncii prezintă avantaje clare, precum flexibilitate în gestionarea finanțelor și mai puține griji privind cheltuielile neprevăzute. Probabil că tot mai multe companii vor fi dispuse să abordeze acest sistem de plată a salariului, ca o metodă de retenția a angajaților în companie sau deopotrivă pentru a atrage noi talente”, explică Raluca Peneș, HR Manager Smartree.
Despre alte concepte precum micșorarea săptămânii de lucru, preferința pentru flexibilitatea programului, transformarea rolurilor de manageri, creșterea numărului de angajați străini și focusul pe wellbeing, vă invităm să citiți articolul integral aici: 13 Tendințe care vor modela piața muncii în 2022 și după (wall-street.ro)