Dilema întreprinzătorului la începutul demarării activităţii economice: PFA sau SRL?

La începtul desfăşurării activităţii economice este necesar a se analiza atenţie forma de organizare juridică pentru care se va opta cu scopul de a lua o decizie informată ce va avea impact sub aspect financiar, economic şi juridic ulterior.
Una din întebările cele mai frecvente pe care le primeşte un consultant fiscal este Ce să aleg? PFA sau SRL?, iar răspunsul este DEPINDE…pentru că fiecare dintre opţiuni are avantaje şi dezavantaje, iar decizia este una subiectivă în funcţie de aşteptările ulterioare ale întreprinzătorului.
PFA (Persoană Fizică Autorizată) are următoarele avantaje:
– Costurile pentru administrare sunt reduse (nu există obligativitatea unui contabil autorizat, deţinătorul de PFA putând să ţină propria contabilitate)
– Profitul realizat de PFA poate fi valorificat oricând, fără a fi necesară întocmirea situaţiilor financiare anuale sau interimare şi fără a fi necesară distribuirea dividendelor trimestriale sau anuale;
– Desfiinţarea unui PFA se realizează mai simplu şi mai rapid faţă de desfiinţarea unei societăţi, iar costurile aferente sunt mai reduse;
Dezavantajele unui PFA constau în următoarele:
– Reprezentantul PFA-ului răspunde solidar cu PFA-ul pentru obligaţiile acestuia.
– PFA-ul poate avea maxim 3 angajaţi
– În cazul unui PFA, posibilitatea de dezvoltare este limitată
– Pentru a desfășura activități în cadrul unui PFA, titularul acestuia trebuie să fie calificat pentru acea activitate.
Veniturile din activitatea PFA-ului se vor impozita în sistem real sau pe normă de venit în funcţie de codul CAEN şi opţiunea manifestată de titular. Astfel, costurile fiscale aferente veniturilor realizate de un PFA sunt următoarele:
• Dacă se aplică sistemul real de impozitare
a. 10% din venitul net realizat ca diferența dintre veniturile impozabile şi cheltuielile deductibile
b. 25% x salariu minim pe economie x 12 luni – CAS
c. 10% x salariu minim pe economie x 12 luni – CASS
(b şi c sunt obligatorii dacă venitul net anual depășește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an; venitul minim pentru anul 2021 = 2300 lei)

• Dacă se aplică sistem de impozitare pe normă de venit
a. 10% din norma anuală stabilită – impozit venit
(https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Normevenit2021/Norme_venit_2021.html)
b. 25% x salariu minim pe economie x 12 luni – CAS
c. 10% x salariu minim pe economie x 12 luni – CASS
(b şi c sunt obligatorii dacă venitul net anual depașește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an; venitul minim pentru anul 2021 = 2300 lei)
SRL (Societatea cu răspundere limitată) are o serie de avantaje:
– Răspunderea personală a asociaţilor în caz de datorii este limitată la capitalul social pe care l-a depus în momentul înfiinţării (200 lei);
– Costurile fiscale mai favorabile
– Posibilitatea de dezvoltare este nelimitată
– Pentru a desfășura activități în cadrul unui SRL, asociaţii şi administratorii acestuia nu trebuie să fie calificat pentru activitatea desfăşurată de societate
SRL-ul are şi o serie de dezavantaje care nu trebuie neglijate:
– Există obligativitatea colaborării cu un contabil autorizat/expert contabil sau angajarea unui profesionist contabil;
– Cheltuielile de administrare sunt, în general, mai ridicate faţă de un PFA;
– Procesul de desființare a unui SRL este mai anevoios şi se rezolvă, uzual, în termen minim de două luni sau mai mult, în funcţie de cadrul legal aplicabil.
Veniturile din activitatea unui SRL se vor impozita la nivel de persoană juridică astfel:
• În cazul în care se aplică impozitarea veniturilor realizate de microîntreprinderi:
a. 1% asupra veniturilor realizate (cu anumite excepţii) dacă societatea are min. 1 salariat cu normă întreagă la finalul trimestrului de referinţă sau
b. 3% asupra veniturilor realizate (cu anumite excepţii) dacă societatea nu are min. 1 salariat cu normă întreagă la finalul trimestrului de referinţă
• În cazul în care se aplică impozitarea pe profit:
16% asupra rezultatul fiscal ce se calculează ca diferenţă între veniturile şi cheltuielile înregistrate conform reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad veniturile neimpozabile şi deducerile fiscale şi la care se adaugă cheltuielile nedeductibile.Se iau în calcul şi elemente similare veniturilor şi cheltuielilor, potrivit NM, precum şi pierderile fiscale care se recuperează în conformitate cu prevederile art. 31 Cod Fiscal.

• În plus, în cazul distribuirii către asociaţi a rezultatului net realizat de SRL, se va calcula şi reţine 5% din veniturile distribuite de societate cu titlul de impozit pe dividende, persoana fizică beneficiară având obligaţia plăţii următoarelor costuri fiscale:
a. 25% x salariu minim pe economie x 12 luni – CAS
b. 10% x salariu minim pe economie x 12 luni – CASS
(a şi b sunt obligatorii dacă venitul net anual depașește de 12 ori valoarea salariului minim din acel an; venitul minim pentru anul 2021 = 2300 lei)

Acestea sunt informaţii de sinteză în baza cărora se poate lua o decizie informată, dar în măsura în care mai subzistă întrebări, cel mai bun sfat este să apelaţi la un consultant fiscal înainte de a avansa costuri şi demersuri de constituire a entităţii economice pentru a economisi ulterior resurse timp şi bani. Mult succes!

Oana Luca – Consultant Fiscal

Cum arată piața imobiliară la ora actuală

Cum arată piața imobiliară la ora actuală

În ultimii ani am fost martorii creșterii atât a interesului pentru proprietăți, cât și a prețurilor acestora. Din acest punct de vedere, anul 2022 menține același trend, însă cu o viteză de creștere puțin mai lentă, iar interesul pare să fie declarat pentru zonele de...

citește mai mult